Et porsjonsstykke laks eller ørret, delt i mindre biter
Rapsolje
3 fedd hvitløk
Salt
Rikelig med grovt pepper
Noen dråper Tabascosaus

Varm oljen i stekepanna, sammen med hvitløk skåret i skiver, salt, pepper og tabasco – til hvitløken begynner å bli lysebrun. Ikke lenger – det smaker ikke bra.

Legg i fiskebitene i sånne porsjoner som du vil spise, f.eks. 2×5 cm.

Legg på lokk, skru av plata og la fisken ligge noen minutter. Hvis de absolutt er for rå, så skru på igjen noen minutter, men jeg synes det er best med fisk som er bare akkurat stekt eller kokt. Tørrkokt er ikke så godt.

Legg dem på en skive brød eller tre med smør på. Her er ting jeg brukte i kveld:

Sennep
Ekstra pepper på toppen
Parmesan eller gran padano
Lodderogn
Tabasco
Kokte egg, halve eller delt i båter

Eggene kan hardkokes i 10 min. eller kokes i 8 min. (”smilende”, med bløt plomme og hard hvite)

Lodderogn er ”billig luksus”, 20 spenn for en boks med pålegg som varer en god del brødskiver. Ganske sunt også, vil jeg tro, som fisk, antagelig. Hvis du er bekymret for e-stoffer kan du ta den hvite, som ikke er farget. Hvis du er glad i sterke farger finnes det svart og oransje. 😉

Bruk et rivjern (ikke kona i et dårlig øyeblikk) til å rive osten.

Desto flere gode ting ting du har på, jo mer melder behovet seg for et glass vin. Jeg hadde bare øl i dag, og det går jo bra til det meste, men jeg tror jeg må i gang med å drikke mer vin enn øl. Antagelig bedre for helsa også, tror du ikke?