Siden unger alltid elsker pølser, kan man jo prøve å gjøre
dem litt mer spennende og litt sunnere.

Grillpølser er ett av mine barns førstevalg, og jeg pleier å
frese en panne med pølser langsomt i smør og olje, med hvitløk og en eller
annen tørket urt oppi, dessuten pepper. Helseeffekter av ordentlig mat føler
jeg meg trygg på, men dette er vel kan kanskje et steg på veien mot litt mer
variasjon i selve retten, ikke bare innpakningen.

Dagens urt var i hvert fall (tørket) salvie, og jeg bruker
nesten alltid hvitløk. Den kan svette eller nesten steke i fettet til den er
lysebrun, eller litt før, og så tar man den ut og bruker den til noe annet, mens
man håper at noe smak og sunnhet sitter igjen i smøret.

Lomper til, dessuten stekt og ustekt paprika, som noen i
familien liker. Hvis man er veldig glad i stekeskorpe eller annen stekt mat bør
man kanskje huske å spise noen rå grønnsaker av og til. Min mage får nok
jevnlig for mye stekefett, og fersk frukt eller ferske grønnsaker som bare er
skåret opp gir en følelse av regn etter lang tids tørke, eller vind midt i
solsteika.

Litt brunet blir pølsene også, jeg klarer ikke helt å la
være, men man kan jo stoppe i tide eller hva det nå blir.

En svenskt hylledram til pappa (ikke bare fra hylla, altså,
men laget med hyll) smakte veldig bra til. Riktig genre, kanskje best med norsk
søt sennep (Bergbys, fra Porsgrunn), men jeg tror det fungerte bra med fransk
Dijonnaise oppå også.