Jeg leste et eller annet sted at en ny byplanidé var å lage en by hvor det skulle ta maks ti minutter å komme seg hvor som helst. Forsåvidt en god idé, bortsett fra at ti minutter er alt for lite, da må man i Oslo sikkert investere milliarder i enda mer Lyn Gordon-teknologi og kræsje byen enda mer med store anleggsarbeider og kollektivtransport som går i fremtiden, ikke nå.

Før de begynte å rote med trikkerutene og holdeplassene, kunne man i sentrum
behagelig beregne en halvtime fra dør til dør, uten å sjekke rutetider. Holdeplassene som forsvant var eiker som forsvant i forskjellige nav, og viktigere enn at trikken holder ruta på streken, er at det kommer en ny ofte nok.

Så ideen har allerede vært gjennomført. En halvtime synes jeg må være omtrent passe i hvert fall i den gamle bykjernen.

Det virket – og virker vel kanskje fortsatt – som om planleggerne ikke bruker kollektivtransport i sentrum selv i tilstrekkelig grad til å ta avgjørelser som fungerer i byen, ikke bare i ikke alltid helt virkelighetsnære statistikker.