Bompenge-“saken” er i hvert fall tre saker, ikke én:

For det første bomringen rundt Oslo, som jeg gjerne slåss for. Den skaper et bymiljø vi kan bo i, sammen med alle de tunnelene som i seg selv ikke er så sjarmerende, men som tar unna gjennomfartstrafikk, og det finnes kanskje andre tiltak. Om dette trengs i andre byer vet jeg ikke, men her fungerer det på denne måten, som beboer på Grünerløkka er jeg ikke i tvil om det.

Nummer to er alle de bomstasjonene som nå er bygget og satt i drift i Oslo, andre steder i byen. De ser jeg på som for drøye tiltak, de gjør det nesten umulig å kjøre i byen hvis man ikke har veldig god økonomi. Det snakkes plutselig om unntak for håndverkere osv, og fint det i så fall, men…

Vel, jeg kan ta feil, jeg har ikke lest statistikk som forteller hvor mange som kjører, hvor og med hvilke utgifter osv. Men for en håndverker eller musiker og i de hele tatt firmaer, er det i hvert fall opplagt et problem, som nok kommer til å øke prisene på en god del ting i byen hvis de får stå og systemet blir som det er akkurat nå.

Diskusjonen om klimatiltak generelt kræsjes også av de som ikke har skjønt noe av CO2-problemet i det hele tatt.

Nummer tre er de svære veiprosjektene som er både bygget og planlagt i hvert fall i Sør-Norge, og som regjeringen og samferdselsministrene fra FrP skryter av hver gang de får sjansen.

Mange er, som Terje Søviknes sier, bedt om, presset frem, forlangt, ikke vet jeg, lokalt, og er altså planlagt med bomfinansiering som en del av betalingen – men de betales også over budsjettene, det er en fordeling.

Hva man gjør med bomproblemet vet jeg ikke, annet enn i første omgang å bremse de store veiprosjektene.

Dette er visst det siste i serien, som regjeringen typisk nok sender ut i offentligheten – det er visst oss – “før ferien”.

En ting til som haster.

https://www.nrk.no/norge/frp-dale-ber-stortinget-vedta-enda-et-stort-prosjekt_-oker-bompengene-med-15-milliarder-for-ferien-1.14575725?fbclid=IwAR1Xg1pKS7MfDdcGhkSn2JgJ_Sv6qOLU3OUPWgFiovvVrX2bvRbHA