Det står nokså direkte i Store norske leksikon at hun til en viss grad ble oversett fordi hun var kvinne. Det er vel bare på tide å gjøre noe med sånne ting innen alle kunstgenrer, uten å skvise de mannlige kunstnerne. Man kan godt snakke opp noe uten å snakke ned noe annet…det måtte i så fall være for å ta ting eller personer en smule ned fra forskjellige hierarkier hvor én person er på toppen.

Individualitet er en viktig del av tidens melodi, og hver kunstner blir også mere interessant når man ser personligheten til hver av dem i kunsten deres, ikke bare hvor…gode de var. 

I tillegg til oksefontenen på Torshov lagde hun en bjørnefontene på Majorstua, begge var vinnerbidrag i konkurranser. Hun ble født i 1900, i Oslo, så begge ble laget da hun var ung – bjørnen i 1925-26 – og oksene mellom 1926 og 1929.

Et gammelt bilde av bjørnefontenen:

https://dms-cf-08.dimu.org/image/032sB3BEoArQ?dimension=1200×1200

Det finnes også relieffer av henne flere steder i byen – for eksempel i det bygget som tilhørte Oslo Lysverker, ikke langt fra Nobelinstituttet:

Det står ting av henne i Moss, blant annet denne:

https://moss.nkdb.no/i/big/501301-0.jpg/501301-Asbjørg_Borgfelt_-_Bjørnungene.jpg

Hun gikk på Kunst- og håndverkskolen i Oslo, så Kunstakademiet samme sted, og til slutt Kunstakademiet i København.

Det står en skulptur av henne på det nye Nasjonalmuseet, også, som ellers har en god del norsk skulptur, mange ting av kunstnere, nok en gang, som var ukjente for meg.

Vi graver frem en god del av vår egen kunst for tiden.